Menopauza

Menopauza to naturalny proces w życiu kobiety, w którym dochodzi do stopniowego osłabienia i wygasania czynności jajników, oraz ustania możliwości rozrodczych kobiety. Zgodnie z definicją menopauza to ostatnia miesiączka w życiu kobiety, po której następuje brak krwawienia miesiączkowego przez 12 miesięcy.

Każde krwawienie, które wystąpi po upływie 12 miesięcy od ostatniej miesiączki wymaga diagnostyki.

Narastający niedobór hormonów płciowych (estrogenów, progesteronu) może prowadzić do wystąpienia szeregu zmian metabolicznych oraz dolegliwości somatycznych i psychicznych zakłócających radość życia kobiety. Pierwsze symptomy – nieregularne krwawienia miesiączkowe, uderzenia gorąca mogą pojawić się już na kilka lat przed menopauzą rozpoczynając okres tzw. perimenopauzy trwający do całkowitego zaniku krwawień miesiączkowych.

Narastający niedobór hormonów, a zwłaszcza estrogenów sprzyja zwiększonej zachorowalności na choroby układu sercowo-naczyniowego, oraz nowotwory i osteoporozę. Dlatego też podkreśla się istotność działań profilaktycznych we wcześniejszych okresach życia takich jak wczesna identyfikacja czynników ryzyka wystąpienia chorób przewlekłych (nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, otyłość, cukrzyca) oraz modyfikacja stylu życia (prawidłowa dieta, wyeliminowanie używek, aktywny tryb żył.

Palenie papierosów przyspiesza wystąpienie menopauzy nawet o 1,5 roku!!

Najczęstsze objawy towarzyszące to:

• objawy naczynioruchowe – uderzenia gorąca, nocne pocenie, kołatania serca
  • objawy somatyczne – drętwienie, zawroty, bóle głowy
  • objawy psychiczne – labilność emocjonalna, drażliwość, depresja, bezsenność
  • objawy zanikowe – nawracające infekcje dróg moczowo - płciowych, częstomocz, nietrzymanie moczu
  • zaburzenia seksualne

Dolegliwości okresu menopauzy z powodzeniem można niwelować lub łagodzić przy pomocy hormonalnej terapii zastępczej. Polega ona na uzupełnianiu żeńskich hormonów w organizmie kobiety najczęściej poprzez preparaty estrogenowo – progestagenowe. W przypadku kobiet po usunięciu macicy stosuje się tylko estrogeny. Preparaty hormonalne stosowane w ramach hormonalnej terapii zastępczej występują w różnej postaci: tabletki, plastry, globulki dopochwowe lub kremy w aplikatorze. W każdym przypadku preparat dobiera lekarz po uwzględnieniu preferencji pacjentki i ewentualnych przeciwwskazań.