Rak szyjki macicy ? jak go wykryć?

Rak szyjki macicy jest jednym z najczęściej występujących nowotworów złośliwych kobiecych narządów płciowych.

PAMIETAJ ! Rak szyjki macicy wykryty we wczesnym etapie rozwoju jest całkowicie wyleczalny.

Jego pojawienie się poprzedzone jest wystąpieniem stanów przednowotworowych, które skutecznie można wykrywać w badaniach skriningowych.

Badania profilaktykczne obejmują:

• szczepienia przeciwko HPV
  • cytologię
  • kolposkopię

Głównym czynnikiem ryzyka zachorowania jest przewlekła infekcja wirusem brodawczaka ludzkiego HPV. Każda kobieta, niezależnie od wieku narażona jest na zarażenie się jego onkogennymi typami (głównie 16 i 18). W ponad 80% przypadków dochodzi do samoistnej eliminacji wirusa z organizmu. Jednak w 20% rozwija się zakażenie przetrwałe.

Rak szyjki macicy rozwija się długo i podstępnie nie dając żadnych dolegliwości. Początkowo mogą występować objawy mało swoiste jak upławy, krwawienia kontaktowe, z czasem bóle podbrzusza, odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa, krwawienia samoistne, obrzęki kończyn dolnych, trudności w oddawaniu moczu i stolca. Pojawienie się objawów wynika z rozrostu procesu nowotworowego.

Pamiętaj! Rozpoznanie nowotworu złośliwego szyjki macicy można postawić tylko i wyłącznie w oparciu o badanie histopatologiczne!

Postepowanie lecznicze uzależnione jest od stopnia zaawansowania klinicznego, stanu ogólnego pacjentki, chorób towarzyszących, wieku pacjentki. W każdym przypadku rozważane jest indywidualnie.